انتقال سند بدون استعلام از شهرداري
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


انتقال سند بدون استعلام از شهرداري
با توجه به اينكه معامله و خريد و فروش ملك از جمله معاملاتي است كه نياز به سرمايه زيادي دارد و باعث انتقال قيمت مالي زيادي بين طرفين معامله مي شود، به همين دليل حساسيت ها و ضرورت هايي براي واگذاري وجود دارد. سند و انتقال قيمت آن. كه براي جلوگيري از بروز مشكل و اطمينان از صحت معامله بايد رعايت شود.

يكي از اولين و مهمترين اقدامات در معامله ملك، اطمينان از وضعيت حقوقي ملك توسط خريدار است. اين اطمينان از طريق استعلام ملك و سند معامله براي تعيين صحت سند از نظر قانوني و عدم تخلف در ساخت ملك و بدهي مالك به دست مي آيد.

به اين ترتيب خريدار مي تواند از مشخصات دقيق ملك، اعتبار سند و يا وجود تخلف در مرحله ساخت ملك مطلع شود.
در صورتي كه دو طرف معامله يعني خريدار و فروشنده در مورد معامله ملك به توافق برسند و بخواهند سند را به طور رسمي منتقل كنند، اين انتقال منوط به استعلام از شهرداري است.

طبق قوانين موجود، مالك هر ساختماني براي دريافت پايان كار از شهرداري و امكان فروش ساختمان خود، بايد ساختمان را زير نظر مهندسان و بر اساس ضوابط و مقررات بسازد و بايد پرداخت كرده باشد. هزينه هاي نوسازي و عوارض شهرداري
مالك ساختمان به دليل اتمام كار يا تخلف در ساخت و ساز نبايد به شهرداري بدهكار باشد. براي انتقال سند مالك بايد تمام بدهي خود را به شهرداري تسويه كند. 

نحوه اخذ استعلام ملك از شهرداري
استعلام ملك بايد از شهرداري منطقه اي كه ساختمان در آن احداث شده و ملك در آن قرار دارد انجام شود. مالك براي استعلام ابتدا بايد فرمي را كه از سوي دفتر اسناد رسمي به وي داده شده به شهرداري تحويل دهد و سپس درخواست استعلام را در شهرداري منطقه ثبت كند و منتظر پاسخ استعلام خود از شهرداري باشد. پس از آن كارشناسان شهرداري پروانه ساختمان را بررسي مي كنند و در صورت تخلف مالك بايد جريمه هاي تعيين شده را پرداخت كند.

در صورت عدم پرداخت هزينه هاي بازسازي ساختمان، مالك موظف به پرداخت اين هزينه ها مي باشد. همچنين ساير هزينه ها مانند جمع آوري زباله و كمك آموزشي بايد توسط مالك پرداخت شود. همان شكل كه گفته شد مالك ملك  بايد تمامي بدهي خويش  به شهرداري بپردازد و بدهي به شهرداري به هيچ عنوان نداشته باشد.

 پس از دريافت پاسخ استعلام، مالك بايد بلافاصله آن را به اداره ثبت محل نقل و انتقال سند ارائه كند تا بتواند سند ملك را انتقال دهد.

به طور كلي بايد تاكيد داشت كه طبق قوانين ، دفتر اسناد رسمي تا زمان استعلام لازم در هر يك از موازد از اداره هايي مثل  ثبت، شهرداري، دارايي و ... سند انتقال خانه را تنظيم نميكند.
قوانين مربوط به استعلام از شهرداري
بر اساس ماده 1 قانون تسهيل اسناد مصوب 1385، لازم است نسبت به واگذاري همان ساختمان ها در محدوده، توسط دفاتر اسناد رسمي از شهرداري استعلام شود.

 وضعيت ثبتي و عدم بازداشت در مورد ترتيب رسمي واگذاري همان زمين ملكي. اقدام كنيد بند الف اين ماده لزوم اخذ گواهي پايان كار يا عدم تخلف موضوع تبصره 8 ماده 100 اصلاحي قانون شهرداري در خصوص املاك مشمول قانون مذكور را بيان مي كند.
همچنين در ماده 3 آيين نامه اجرايي قانون تسهيل گري آمده است: دفاتر اسناد رسمي موظفند قبل از تنظيم سند نقل و انتقال ملك، تبصره 8 ماده 100 قانون شهرداري مصوب 1394 را رعايت كنند. به يادداشت مذكور عمل كنيد.





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: